Multitasking to inaczej wielozadaniowość, robienie kilku rzeczy w jednym czasie. Na ogół spostrzegamy osoby, które wykonują kilka zadań w jednym czasie jako odznaczające się „podzielną uwagą”, pożądanymi wśród pracodawców umiejętnościami czy nawet ponadprzeciętnie inteligentne.
Co się dzieje, gdy np. na raz rozmawiasz przez telefon i odpisujesz na maila? Wydawałoby się, że jesteś efektywny, przecież oszczędzasz czas robiąc dwa (czasem więcej) zadań w jednym czasie. Każdy pracodawca chce Cię mieć u siebie! Owszem, każdy, dla którego błędy wynikające z Twojej pracy nie mają znaczenia.
W rzeczywistości wielozadaniowość to iluzja oszczędności czasu i efektywności. W psychologii pojęcie „podzielności uwagi” nie istnieje. Uwaga jest niepodzielna. Podejmując się kilku zadań w jednym czasie zmuszasz umysł do wysiłku przerzucania uwagi z jednej czynności na drugą. Powoduje to szybsze wyczerpanie, generuje błędy i wydłuża czas pracy.
Jeśli wciąż Cię nie przekonałam, wykonaj proste ćwiczenie z użyciem stopera.
1. Włącz stoper, zapisz ciągiem słowo „Wyobraźnia”, pod nim zapisz ciągiem cyfry odpowiadające każdej z liter. Zatrzymaj stoper, zapisz wynik.
2. Włącz stoper, napisz słowo „wyobraźnia” naprzemiennie z cyframi odpowiadającymi każdej z liter. Zapisz wynik.